Az időpontok módosultak! - Tájékoztató a 2022-2023 as Cziráki Lajos megyei komplex képzőművészeti tanulmányi versenyről
A 2022/23-es tanévben a versenyt a Győri Tánc-és Képzőművészeti Általános Iskola, Szakgimnázium és Kollégium hirdeti meg
A tanulók négy kategóriában versenyeznek:
Kategóriák:
I. kategória: Az 1–4. évfolyamos tanulók élmények ábrázolásával, mesék, elbeszélések, versek illusztrációival pályázhatnak. (Az alkotás mérete és technikája szabadon választott.)
II. kategória: Az 5–6. évfolyamos tanulók számára egyfordulós feladatmegoldó versenyt hirdetünk.
III. kategória: - A 7. évfolyamos tanulók számára kétfordulós, felmenő rendszerű. A döntőbe jutottak helyben megoldandó feladatot kapnak.
A 8. évfolyamos tanulóknak egyfordulós.
IV. Kategória: A 9–13. évfolyamos tanulók számára egyfordulós feladatmegoldó versenyt hirdetünk.
Az emelt óraszámban tanulók minden kategóriában külön versenyeznek.
Kérjük a kollégákat, hogy vegyék figyelembe: egy diák, csak egy tablón elhelyezett 2 vagy 2-nél több alkotással versenyezhet, csak a legjobbnak ítélt műveket juttassák el hozzánk!
Fontos! Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a pontos leltári lap nélkülözhetetlen.
A beküldött munkák ezek alapján vannak nyilvántartva, iskolánként csoportosítva a visszaadáskor.
Kérjük a leltári lapok nyomtatott és elektronikus változatát is!
A nyomtatott változat a csomagban, a munkák mellett legyen jól láthatóan, kivehetően elkülönítve. Az elektronikus leltárt erre a címre kérjük, email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Beküldési határidő minden kategória esetén: 2023. február 10. péntek.
7. évfolyamos II. forduló: 2023. február 17. péntek.
Várhatóan a díjkiosztó időpontja: 2023. március 23-24. csütörtök-péntek.
A pályamunkákat a következő címre kérjük küldeni, postán vagy személyesen: Győri Tánc- és Képzőművészeti Általános Iskola, Szakgimnázium és Kollégium
9023 Győr, Szabolcska u. 5. Milanovich Lászlóné nevére. (portán hagyható)
Tájékoztatás kérhető a versenybizottság elnökétől: Lázárné Verebes Ilona, ( 30/360-0482,
email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
TÉMÁK AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁK TANULÓI SZÁMÁRA
1–4. ÉVFOLYAMON
Választható témák:
1-2. évfolyam: Átélt élmények ábrázolása, hallott, olvasott történetek, mesék, mondák, versek illusztrálása, vizuális megjelenítése.
1-2. és 3-4. évfolyam: A Petőfi évhez kapcsolódóan Petőfi verseinek illusztrálása témakörönként a tablón. Ilyen témakör lehet például: családi ünnepek, évszakok, tájábrázolás, amelyen Petőfi verseinek világa jelenik meg.
Az 1-2. évfolyamon egy tanuló egy 50x70-es tablón, legalább két, különböző technikával készült munkát küldjön be.
A 3-4. évfolyamon az 50x70-es méretű tablót kérünk készíteni, amelyen legalább két vagy több alkotás, különböző technikákkal készült, egy témakörön belül. A választott témakör legyen feltüntetve a tabló elején.
5–6. ÉVFOLYAMON (választható feladat)
Témák:
1. „A legkedvesebb természeti formám”
2. Korstílusok gyermekszemmel (az őskortól a reneszánszig)
Mindkét feladat alkotásait fotókartonon kérjük, melynek mérete 50x70cm, illetve 70x100cm. (Ez utóbbi középen összehajtható!)
A1. A választott természeti forma formai-, színtani elemzése, élőhelyének, lelőhelyének, felhasználási formájának bemutatása. Készülhetnek tanulmányrajzok, vázlatok, mozgásfázisok, dekoratív, szimbolikus megjelenítések, …stb, sokféle technikával.
A természeti forma témakört tárgyalkotás egészíti ki. Szabadon feldolgozható, kreatív tárgyalkotás, esztétikus kivitelben, lehetőleg újrahasznosított anyagból.
2. Korstílusok gyerekszemmel, feladatnál egy választott művészettörténeti kor, annak egy témakörének sokféle technikával, sajátos szemszögből, feldolgozott anyagát kérjük a tablón megjeleníteni.
7–8. ÉVFOLYAMOS TANULÓK:
Téma:1. Térábrázolás, táj/város/falu/szobabelső /külső-, belső tér
2. Barangolás a művészettörténeti korokban: a barokktól napjainkig
A témák megoldása: A kiválasztott téma portfóliószerű bemutatása. Tanulmányrajzok esetében, nézeti rajzok, perspektivikus szerkesztések, folyamatábrák, látványterv a témához kapcsolódó formákról, a formák és a színek kapcsolata, dekoratív felületek tervezése.
A választott tér bemutatásakor felhasználhatók művészettörténeti, iparművészeti, technikatörténeti ismeretek, gyűjtőmunkák. A számítógépes ismeretekkel rendelkező tanulók alkalmazhatják ezeket az ismereteiket is.
Mindkét feladat alkotásait fotókartonon kérjük, melynek mérete 50x70cm, illetve 70x 100cm, utóbbi középen összehajtható!
7. évfolyamon
Figyelem! A 7. évfolyamon idén is lesz második forduló. A behívott, (kiemelkedő munkát beküldő) 7. évfolyamos versenyzőket a tablójukon bemutatott témához illeszkedően, annak tovább gondolásával, saját, választott új technikai megoldással, helyben (iskolánkban) versenyeztetjük, 2023. február 17-én, pénteken.
Kérjük, hogy a tablók elején, esztétikus, jól látható módon tüntessétek fel a tanuló nevét, évfolyamát, iskoláját, felkészítő tanárát. Az emelt óraszámban tanulók ezt is jelezzék.
Az értékelésnél a zsűri a tablók és a tárgyak esetében is a vizuális megfigyeléseknek, az elemzéseknek a mélységét, a vizuális információk megjelenítésének igényességét, minőségét, sokoldalúságát, a tanuló kifejező készségét, kreativitását, anyagalakító, tárgyalkotó képességét veszi figyelembe.
KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁK TANULÓINAK
Idei téma: „TÉRHATÁS, TÉRÉLMÉNY”
Háromdimenziós térben élünk, mozgunk, tevékenykedünk. Ez életünk színtere éppúgy, mint a végtelenség. A térhatást átéljük, elképzeljük, létrehozzuk, rajzzal, építéssel és fantáziával. Ismerjük és használjuk a különböző térábrázolásokat, de képzeletünk kiléphet a megszokott térdimenziókból. A téma lehetőséget ad, hogy a térrel kapcsolatos egyéni érzéseinkről, véleményünkről, tudásunkról adjunk képet, a képző- és alkalmazott művészet műfajaiban.
A téma választható területei és feladatai:
- Képzőművészeti alkotás (választható)
a.) Készítsen olyan alkotást, amelyben művészi formában ábrázol, kifejez valamilyen valóságos vagy elképzelt teret, tereket. Az alkotások megidézhetik téri környezetének múltját, kifejezhetik jelenét, elképzelhetik jövőjét.
b.) „Környezetalakítás” Tervezze meg üres, unalmas, vagy érdektelen falak (tűzfalak) térhatású kifestését. Beadandó az eredeti fal fotója és az elképzelt, átalakítás utáni látványának képe. A műfajok, anyagok és technikák közül szabadon választhat. Javasoljuk az A/3-as méretet.
Mindegyik témához:
A műfajok, anyagok és technikák közül szabadon választhat. Beküldhető grafika, képregény, festmény (javasoljuk a vízbázisú festékeket), plasztika, fotó. Készíthető mű a kortárs képzőművészet műfajaiban is, így pl. installáció grafikai minőségű terve vagy fotódokumentációja. Digitális formában nem küldhető be alkotás, csak kinyomtatva. Ha sorozatot készít, akkor az legfeljebb három (fotónál öt) darabból állhat.
2. Kommunikatív tervezés (választható)
a.) Készítsen térhatású vagy térbeli (3 dimenziós) logót, azaz logotypiát az idei témával: TÉRHATÁS.
Beadandó: a vázlatok, tervek mellett eredeti méretű, színhű, térhatású logó vagy térbeli logó. Az anyagok, eszközök, technikák közül szabadon választhat. A terv lehet szabadkézi vagy számítógéppel készített.
b.) Tervezzen olyan játékot vagy társasjátékot, melynek meghatározó eleme a térrel való játék, vagy a tér valamilyen sajátsága, megjelenése, ábrázolása. A beküldött munka lehet valamilyen régi játék jelentősen átdolgozott, újszerű változata (ebben az esetben kérjük megadni az eredeti játékot), de kialakíthat teljesen új, eredeti játékot is. Beadandók: a játék, és ha szükséges, a dobozának eredeti méretű, színhű makettje, továbbá a szabály leírása. A terv lehet szabadkézi vagy számítógéppel készített.
I3. Iparművészet, téralakítás (választható)
a.) Tervezzen olyan ruhadarabot, ruhát, amely formájával, mintázatával, színével korrigálja egy testalak előnytelen sajátságát. Beadandó az alak kontúrrajza és az alak a tervezett ruhával, a ruha jellegrajza, az anyagok és technikák jelölésével M 1:10-es léptékben, valamint a terv alapján elkészített kicsinyített, vagy valódi nagyságú ruhadarab. Az anyagok, eszközök és technikák közül szabadon választhat. A terv lehet szabadkézi vagy számítógéppel készített.
b.) Tervezze meg egy iskola tan-, osztály-, rajz-, ill. klubterme közül valamelyiket, olyan teret, amely jól alkalmas tanulásra, munkára, alkotásra, közösségi programra. A terv kiindulópontja lehet egy jelenlegi terem, de lehet egy elképzelt tér is. Előbbi esetben kérjük, mellékelje az eredeti terem fotóját!
Beadandó: az iskolai tér berendezett alaprajza 1:25-ös léptékben (1m = 4 cm), a belső tér színes, látszati képe, jelölve a berendezést, az anyagokat, A/3-as méretben.
Beküldési határidő minden kategória esetén: 2023. február 10. péntek.
A pályamunkákat a következő címre kérjük küldeni, postán vagy személyesen:
Győri Tánc- és Képzőművészeti Általános Iskola, Szakgimnázium és Kollégium.
9023 Győr, Szabolcska u. 5. Milanovich Lászlóné nevére. (portán hagyható)
Tájékoztatás kérhető a versenybizottság elnökétől: Lázárné Verebes Ilona, ( 30/360-0482
.
Beszámoló a Cziráki Lajos Komplex Képzőművészeti Megyei Tanulmányi versenyről

Beszámoló a Cziráki rajzversenyről 2021/22
A Cziráki Lajos Komplex Képzőművészeti Megyei Tanulmányi verseny kihirdetője és szervezője 2014/15-ös tanévtől a Győri Tánc- és Képzőművészeti Általános Iskola, Szakgimnázium és Kollégium képzőművészeti tagozatának 10 fős munkaközössége, melynek tagja Milanovich Lászlóné a verseny főszervezője. A tagozat az évente megrendezésre kerülő megyei képzőművészeti tanulmányi verseny, szellemi központja.
Az idei verseny menete kissé módosult a Covid járvány miatt:
- 2021 őszén a versenykiírás eljutott az intézményekhez,
- októbertől a diákok készítették a tablókat, tárgyalkotásokat,
- a 2022. februári 5.-i beküldési határidőt módosítottuk március 5-re,
- március közepén a zsűri értékelte az alkotásokat,
- április közepétől a bekeretezett, falakra kitett, díjazott munkák az iskolában megtekinthetők egy hónapig
Annak érdekében, hogy a verseny tehetséggondozói feladata magas szinten megvalósuljon, elengedhetetlen, hogy felvállaljuk annak minden szervezési részletét, egységes, példaértékű színvonalon. Így feladataink közé tartozik a versenytéma kiírása, az alkotások begyűjtése, zsűrizése, az díjazott munkák –az előző években azok kiállítása,- jelenleg, lefényképezése, majd az intézmény honlapján nyilvánossá tétele. A módosult beadási határidő után a zsűri elvégezte a munkáját, ezután kiértesítettük az iskolákat, közben zajlott az oklevelek elkészítése, jutalmak csomagolása. A verseny arculatát minden évben új meghívóval gazdagítjuk. A hagyományokat tovább örökítve, évente két kiváló pedagógus társunkat, akik több éven keresztül sikeresen készítették fel a tanítványaikat a versenyre, Cziráki Lajos emlékdíjjal jutalmazzuk. Idén Szilágyi Jéger Teréz a csornai Kerényi György AMI tanára és Horváthné Bekes Viktória a rajkai Békefi Ernő Általános Iskola tanára kapta.
Az idei versenyre 373 diák küldte be pályázatát a megyéből, négy kategóriában, az elsőtől a 13. évfolyamig. A beérkezett munkákból 23 intézmény diákja lett díjazott, 141 –en oklevelet, 25-en, pedig dicséretet kaptak. Jelenleg ők az intézményeiken keresztül már értesültek arról, hogy eredményes alkotók lettek, de a pontos helyezésekért a díjkiosztóig várniuk kell. A zsűri, amelynek elnöke Borbély Károly egyetemi docens, mesteroktató, festőművész, idén is kiváló munkát végzett, zsűritagként Habóckyné Király Ilona rajztanár és Lázárné Verebes Ilona rajztanár, szaktanácsadó segítette a munkáját.
Április 21-22-én, a 15 órától lezajlott díjkiosztó rangját az önkormányzat részéről Radnóti Ákos alpolgármester úr és Rózsavölgyi László képviselő úr megtisztelő jelenléte emelte, akik a fővédnökséget vállalják minden tanévben a verseny felett.
Kattintásra nyíló képriport a díjkiosztóról és filmes összefoglaló.