ERASMUS+ Mobility 2018-1-HU01-KA102-047154
2019. őszén a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskola diákjai és tanárai sikeresen teljesítették az Erasmus + Mobility projekt által meghatározott feladatokat és megvalósították a pályázatból adódó célokat.
2019. szeptember 22-én kiutaztak Bécsbe és három hétre beköltöztek az otthonukat pótló lakásokba, ahol megfelelő körülmények biztosították a mindennapi élethez szükséges kényelmet.
A 20 diák és 2 tanár hamar megteremtették a biztonságos körülményeket és berendezkedtek a számukra kijelölt lakásokban úgy, hogy az mindenki számára kényelmes és élhető legyen.
Az új helyen úgy kellett berendezkedni, hogy az a mindennapi feladatokban megfelelően támogassa mindenki teljesítményét. Reggel felkészülhessen a munkájára, este pedig otthonos hangulatban pihenni, illetve készülni tudjon a következő nap feladataira.
2019. szeptember 23-án meglátogattak minket az Austraining vezetői és munkatársai. Pontosan elmagyaráztak minden részletet a három héttel kapcsolatosan, megismerték a társaságunkat, valamint eligazítottak minket mindenben, amiben kérdéseink merültek fel. A nap legfontosabb része a munkahelyek bemutatása volt, illetve a munkahelyekre való eljutással kapcsolatos információk átadása.
A diákjaink 5 különböző munkahelyre voltak szétosztva, ahol más-más feladatokat kellett elvégezniük. A Tánctagozat növendékei 3, a Képzőművésztagozat diákjai 2 különböző munkahelyen dolgoztak három héten át. A diákok munkaidőbeosztása változatos volt és munkahelyre való érkezés, illetve a munkaidejük vége is eltért. A képzőművészek többnyire önállóan, saját időbeosztásával tevékenykedtek, természetesen megadott keretek között, konkrét feladatokkal ellátva. A táncos diákok feladatai többnyire hasonlóak voltak és három héten keresztül nem változtak. Ha a feladatok megváltoztak, az inkább a feladat jellegét érintette, de a feladat lényege ugyan az maradt.
A diákokra hárult feladatok – munka, minden szempontból kihívást jelentet. A napi „tanulói” rutintól eltérő volt a környezet, a közeg és természetesen a legfontosabb, a kommunikáció, amely idegen nyelvben zajlott.
Összességében a feladatok testreszabottak voltak és a gyerekek számára teljesíthetők. Szükség esetén megfelelő segítséget, vagy magyarázatot kaptak. Többnyire minden munkahelyen egyértelmű és érthető feladatok várták őket.
A mindennapos meetingeken sok fontos tapasztalat elmondására került sor.
A szabadidő-beosztás is rendben volt. A gyerekek elsősorban munkába jártak, és ez a napjuk legnagyobb részét lefoglalta. Mivel önállóan közlekedtek, mindenki úgy osztotta be az idejét, hogy időben érjen be a munkahelyére, majd szükség szerint tudjon étkezni, vagy vásárolni.
A gyerekek soha nem közlekedtek egyedül, mindamellett, hogy a város teljesen biztonságosnak bizonyult. A szállás olyan városrészben helyezkedik el, ahonnan minden könnyen elérhető és mindenhova kényelmesen és gyorsan el lehetett jutni.
Az Austrainig nagyszerű programokat állított és szervezett meg a csapatunk számára. A programok gazdagok és kielégítők voltak. Ezenkívül pedig Bécs olyan kulturális programokkal rendelkező világváros, ahol mindenki megtalálhatja a kedvére való kulturális tevékenységet.
Képzős növendékek a Schönbrunni kastély előtt
Az időjárás szerencsésen hozzájárult a háromhetes bécsi tartózkodáshoz. A szép, nyári időben könnyen lehetet látogatni a kastélyokat, parkokat, különböző bécsi látványos helyeket, valamint meglátogatni számtalan kiállítást és múzeumot. A diákjaink örömmel vettek részt ezeken a programokon és ahová csak lehetett, oda ellátogattak.
A kísérő tanárok számára szintén érdekesnek bizonyult a három hét feladata. Egy új pedagógusi minőségben találták magukat. A feladatuk lényege nem a tanítás, hanem egyfajta anyai-apai segítség-felügyelet volta felnőtté válás küszöbén álló diákok számára. A kezdetekben meg kellett birkózni a gyerekre szakadtt szabadság és abból adódó függetlenség lehetőségeivel, aztán pedig az utasítások-figyelmeztetések adásának mennyiségével. Hiszen a diákok alapvetően azért utaztak Bécsbe, hogy megtapasztalják, illetve megtanulják a dolgozó ember életével járó önállóságot, és hogy gyakorolják az abból adódó felelősségvállalást.
Rögtön az elején bevezettük az esti meetingeket, amelyeken mindenki elmondta a napi tapasztalatait. Kibeszéltük a felmerülő nehézségeket, kiemeltük a különleges eseményeket és örültünk a kisebb-nagyobb sikereknek. Ezek az esték nagyon fontosnak bizonyultak. Az elmesélések által megismerhettük egymás munkáját, feloldhattuk a felmerülő frusztrációkat és ha szükséges volt, tanácsokkal tudtunk közösen segíteni a problémák megoldásában.
Összeségében a projekttel kitűzött célokat megvalósítottuk. A projektben megfogalmazott feladatokat minden diák rendben elvégezte. Az idegen nyelven való kommunikációban mindenki nagyszerűen szerepelt. A komfortzónából kikerülve, mindenki megtalálta a helyét. Mindenki megteremtette a számára biztonságos környezetet, valamint olyan körülményeket, melyekben komfortosan el tudta végezni a rá háruló feladatokat. Mindenki tudta teljesíteni a rábízott munkát és magabiztosan alkalmazkodott egy számára ismeretlen világ kihívásaihoz.
A gyermekeink megismerték Bécset, megismerték az itt zajló élet dolgait, de első sorban önmagukat ismerhették meg egy másik helyzetben. Közelebb kerültek önmagukhoz. Kipróbálhatták a saját képességeiket más feladatokban, nem megszokott környezetben.
Megtapasztalhatták azt a „felnőtt” világot, amelyre titkon vágynak, és amelyre nagyon várnak.
2019. október 12-én tele élménnyel érkeztek vissza Győrbe.
Meggyőződésünk, hogy gazdagabban, magabiztosabban, motiváltabban, önállóbban és bátrabban érkeztek haza, mint amikor elindultak.
A diákjainknak kívánunk sok sikert a továbbiakban és a felnőtt élethez sok nagyszerű feladatot, a vágyott munkát, szerencsét és sok nagyszerű embertárssal való találkozást a magán- és a szakmai életben egyaránt.
Készítette: Eva Hotová
projektfelelős
Győr, 2019. december 18.
Az általános iskolában végzett tanulóink középiskolai tanulmányi eredményei: