facebook_page_plugin

2023. március 10-12. között megrendezésre került várva várt balettverseny, amely a táncművészetet oktató szakgimnáziumok nívós versenye. Erre a balettversenyre minden második évben kerül sor, amire a diákók és mesterek egyaránt izgatottan készülnek.

Ahogyan ez lenni szokott, az ilyen eseményen való részvételt aprólékos, precíz, kitartó munka előzi meg. Igy volt ez a mi tánctagozatunkon is. Már szeptemberben kiválasztottuk azokat a növendékeket, akikről meg voltunk győződve, hogy jól megbirkóznak a verseny feladataival, kihívásaival. Nem csalódtunk sem a döntésünkben, sem a kiválasztott gyerekekben. Mindenki, aki a felkészülést végigcsinálta, fellépett Pécset, versenyzett és nagyszerűen szerepelt.

Egyetlen növendékünknek kellett elállni a versenytől. A 11. évfolyamos növendékünk, Kakucs Ajna Ilona, olyan betegséggel küzdött a felkészülési időszakban, amely hosszabb ideig akadályozta a gyakorlásban. Ezért Ajnával és a szülőkkel megegyeztünk, hogy bár nagyon sajnáljuk, de nem fog tudni versenyezni.    

A többi 28 diák nagyszerűen végigkövette a betanulási és a gyakorlási időszakot, majd legvégül, az utolsó hetekben már a legapróbb javítást és cizellált korrekciót is sikerült beépíteni a produkciókba.

A verseny két részből állt

Az első részben minden korosztályban egy kötelező táncanyagot mutatnak a versenyzők be. Ez a táncanyag az adott korosztálynak megfelelő tananyagból összeállított lépéssor. Olyan jellegű, mintha balett termi vizsgán szerepelne a növendék. Ez a táncanyag minden iskola, minden adott korosztályhoz tartozó növendék számára azonos.

Ez „száraz” tánctechnikák bemutatását jelenti és kifejezetten a tánctechnikai tudást vizsgálja.
A második rész szabadon választott színpadi produkció bemutatásából áll, amely teljes mértékig a színpadi körülmények között zajlik: jelmezben, sminkben, fényekkel, kuliszákkal, a választott zenére.
  Ez a rész nagyon izgalmas. Nincsenek megkötések, ami a produkciók kiválasztását illeti, ezért azok nagyon változatosak, sokszínűek. Lehetőséget ad arra, hogy mindenki bemutassa művészi, színészi tehetségét, szerepformálásának szintjét és nem utolsó sorban bemutassa, milyen mértékben képes színpadi jelenlétében kiválasztott produkcióját előadni.
  A két versenyrész nagyszerűen kiegészíti egymást, mert mindkettő mást bizonyít. Az egyik a tánctechnikák elsajátításának a precizitását, a másik pedig a táncművészi képességek sorát, az előadóművészi kompetenciákat igazolja.
  Az eredmények azt bizonyítják, hogy az iskolánkban zajló munka magas színvonalú. A különböző táncórákon tanított tánctechnikákat a növendékeink kiválóan alkalmazzák, a színpadra pedig, a nagyszerű balettmesterek precíz irányításával, felkészülten lépnek fel.

A 28 versenyző 5 évfolyamban tanul.

Négy korcsoportban versenyeztek: I. korcsoport - 9. évfolyam, II. korcsoport – 10. évfolyam, III. korcsoport – 11. évfolyam, valamint IV-V. korcsoport – 12 és 13. évfolyam tanulói.
Két kategóriában, klasszikus balett, illetve modern-kortárstánc kategóriákban és szóló, duó, illetve csoport formában. Iskolánk versenyzői minden lehetséges kategóriában és korcsoportban képviseltették magukat. 

9. évfolyamból:
Katona Emma - klasszikus balett szóló kategória
Kocziha Liza Boróka – klasszikus balett szóló kategória
Ray Hanna  - Modern-kortárstánc szóló kategória
Kogler Fanni, Ray Hanna, Sájer Luca – modern-kortárstánc kategória, csoportos forma

10. évfolyamból:
Bálint Hanna – klasszikus balett szóló kategória
Csonka Flóra – klasszikus balett szóló kategória
Ledo–Fomin Blanka – klasszikus balett szóló kategória
Pados Boglárka – klasszikus balett szóló kategória
Bálint Hanna – modern-kortárstánc szóló kategória
Serfőző Hanga Niobé – modern-kortárstánc szóló kategória
Katona Zsuzsanna és Nagy Enikő – modern-kortárstánc duett kategória
Serfőző hanga Niobé és Tóth Emília – modern-kortárstánc duett kategória

11. évfolyamból:
Banka Lili – klasszikus balett szóló kategória
Csömör Míra – klasszikus balett szóló kategória
Görbedi Szonja -  klasszikus balett szóló kategória
Seruga Petra – modern-kortárstánc szóló kategória
Bodrogi Jázmin Petra, Csoltkó Regina, Gódor Emese, Kádár Janka, Szilágyi Dorka Artemisz és Tanka Glória – modern-kortárstánc kategória – csoportos forma

12. évfolyamból:
Cseri Jázmin – modern-kortárstánc szóló kategória
Nagy-Gellai Fanni – modern-kortárstánc szóló kategória
Cseri Jázmin, Nagy-Gellai Fanni, Nagy Luca Jázmin, Bodrogo Jázmin Petra Szilágyi Dorka Artemisz – modern-kortárstánc kategória, csoportos forma

13. vfolyamból:
Weisz Tícia Szonja – modern-kortárstánc szóló kategória
Zsadányi Barbara – modern-kortárs-tánc szóló kategória

Felkészítő balettmesterek:

Eva Hotová, Gombócz Zoltánné Ströck Barbara, Horváth Vanessa, Kakucsné Ócsag Anna, Marek-Csernyi Ibolya, Papp-Csernyi Marianna, Salga-Gerencsér Gabriella és Sebestyén Bálint                          

A versenybizottság tagjai:

Földi BélaMagyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett, Harangozó Gyula-, Jeszenszky Endre-, Bonis-Bona-díjas táncművész, táncpedagógus, koreográfus, a Budapest Táncszínház igazgatója
Soós Erika – Magyar Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett táncművész, a Bozsik Yvette Társulat balettmestere és koreográfus-asszisztense
Fodor ZoltánHarangozó Gyula-díjas táncművész, koreográfus, az Inversedance kortárs táncszínházi társulat alapítója, művészeti vezetője

Díjazottak:

I. korcsoport:

Kocziha Liza Boróka – 3. helyezés klasszikus balett szóló kategóriában   
Kogler Fanni, Ray Hanna és Sájer Luca – 1. helyezés a modern-kortárstánc kategória, csoportos formában

II. korcsoport:
Ledo-Fomin Blanka – 1. helyezés
a klasszikus balett szóló kategóriában 
Bálint Hanna – 2. helyezés a klasszikus balett szóló kategóriában
Serfőző Hanga Niobé – 3. helyezés a modern-kortárstánc szóló kategóriában
Katona Zsuzsanna és Nagy Enikő – 2. helyezés a modern-kortárstánc duett kategóriában
Serfőző Hanga Niobé és Tóth Emília – 3. helyezés a modern-kortárstánc duett kategóriában

III. korcsoport:
Csömör Míra – 1 helyezés
a klasszikus balett szóló kategóriában
Banka Lili – 2. helyezés a klasszikus balett szóló kategóriában  
Görbedi Szonja – 3. helyezés a klasszikus balett szóló kategóriában
Seruga Petra – 1. helyezés a modern-kortárstánc szóló kategóriában
Bodrogi Jázmin Petra, Csoltkó Regina, Gódor Emese, Kádár Janka, Szilágyi Dorka Artemisz és Tanka Glória – 2. helyezés a modern-kortárstánc kategória csoportos formában

IV. korcsoport:
Nagy-Gellai Fanni – 1. helyezés
a modern-kortárstánc szóló kategóriában
Weisz Tícia Szonja – 2. helyezés
a modern-kortárstánc szóló kategóriában
Zsadányi Barbara – 3. helyezés a modern-kortárstánc szóló kategóriában
Cseri Jázmin, Nagy-Gellai Fanni, Nagy Luca Jázmin, Bodrogi Jázmin Petra Szilágyi Dorka Artemisz – 3. helyezés a modern-kortárstánc kategória, csoportos formában      

Összegzés:

22 versenyszámmal készültünk és abból 16 helyezést ért el!

Seruga Petra a „Hattyú” című produkciójával, a „Legtehetségesebb táncos előadó” különdíját kapta.  

Növendékeink nagyszerűen szerepeltek. A felkészítő balettmesterek remek munkát végeztek. Iskolánk újra bizonyította, hogy balett termeinkben színvonalas oktatás folyik, és a meghatározott célokat rendszerint elérjük. Szakmailag és művészileg jól képzett növendékeket nevelünk. A nálunk tanuló gyerekek számíthatnak arra, hogy nívós balettegyüttesekben folytathatják pályafutásukat és szóló karrierjük is sikeres lehet.

Készítettem egy kérdőívet, amely kitöltésével, egyfajta önreflexiót szerettem volna a versenyző növendékek számára biztosítani.

A verseny tapasztalatairól készített kérdőív kérdései és feldolgozása:

1. Milyen kihívást jelentett számodra a versenyen való részvétel:
A gyerekek válaszai nagyjából egyeztek. Legtöbben ugyanazokat a fogalmakat írták le: lámpaláz, a sok ember előtt fellépés, színpadon egyedül lenni és mindenre tudni koncentrálni, az izgalom leküzdése, a munka, mely fizikailag és érzelmileg is teljes embert kíván, annak koordinálása, fizikai állapot építése – állóképességgel való megküzdés, az érzelmi fáradság leküzdése és annak stabilizálása.

A válaszokból kiderül, hogy a versenyre való felkészüléssel járó többletmunka mindenkire pozitívan hat és így mindenki számára új, fontos és meghatározó tapasztalatokat nyújt a szakmai és személyiségfejlődésükhöz egyaránt.   

2. Megfelelő támogatást kaptál a felkészítés folyamatában?
Minden növendék pozitívan válaszolt erre a kérdésre. Volt, aki név szerint említ Balettmestert, akinek megköszöni a belefektetett munkát, és volt, aki a társakat és a családját egyaránt azok közé sorolja, akiknek köszönheti a munkából adódó eredményeket.
Természetesen ez kényes kérdés és sokan úgy gondolhatják, hogy erre a kérdésre nem lehet negatívan válaszolni, de ismerve a gyerekeket, biztos vagyok benne, hogy a válaszokat nem szépítették és őszintén írtak.

3. Mit jelent számodra a versenyen való részvétel, az ott szerzett tapasztalatok?
Erre a kérdésre is nagyjából egyeznek a válaszok. Gyerekek említik a tapasztalatokat, a lehetőséget, a kihívás, a feladat megoldását, hálát, szakmai előmenethez való hozzájárulást, a célok elérését, a felnőtt táncművész élethez tartozó tapasztalatokat.  

4. Hogyan látod a többi versenytársaidat?

Amásikat tulajdonképpen mindenki ügyesnek, tehetségesnek és rátermetnek találja. A saját iskolatársakra felnéz, a többiek munkáját, szereplését pedig, tisztelettel figyelte.
A válaszokban inkább egy fajta „nem merem annyira kritizálni a többieket” beállítódást látok. Nem lett volna baj, ha egy kicsit kritikusabban szemlélik a többieket, mert azt reálisabbnak tartom. Így úgy tűnik, hogy mindenki mindenkit szeret és szakmai kritika nélkül mindenkit elfogad.

Emiatt viszont önmagát sem képes reálisan látni, esetleg értékelni saját munkájá, ami pedig a szaklmai fejlődés egyik feltétele.

5. 1-10 melyik helyre sorolnád Magadat összeségben a versenytársak között?
Az előző kérdésre való válaszokra építve, szinte mindenki alulértékeli önmagát. Az első 5 közé csak egy-két növendék sorolta magát, az is inkább 3-4 helyre. Egy volt, aki jónak látja magát és 2 helyen látja magát. 
A legtöbben az 5. helyre sorolták magukat, vagy még lejjebb. Ez arról árulkodik, hogy bizonytalanok.

Tudják, hogy a munkába, felkészülésbe fektetett munkának milyen nagy értéke van és azt is pontosan felmérik, hogy mit érnek el vele, de ami az egészben érdekes, hogy számukra nem igazán irányadó, hogy a külső szakmai bizottság értékelése pozitív, dicsérő és elismerő.
  Nagyon örülünk annak, hogy a növendékeink magasra teszik a lécet, viszont az nagyon fontos az előadóművész számára, hogy jól érezze magát a színpadon és semmitől ne „féljen”. Az önértékelés, ha nem túlzottan szerény, sajnos nem arról árulkodik, hogy a színpadra lépésük magabiztos és határozott.

6. Mi volt számodra a legkedvesebb pillanat?
Ennél a válasznál az az érdekes, hogy ellentmond az előző válaszadásnak. Sokan azt írták, hogy a színpadon lenni, színpadra lépni, táncolni, előadni, érezni a néző közelségét, a siker, a dicsérő szavak a társaktól, stb.
Persze, a személyes tapasztalat, az érzelmi töltet, amit a színpadi lét ad, nem biztos, hogy összefügésben van a növendékek saját produkciójuk, előadásuk értékelésével.

7. Mi volt számodra a legkellemetlenebb pillanat?
Olyan válasz is érkezett, hogy „ilyen nem volt”. Többnyire pedig: a színpadra lépéstől való félelem, az izgalom, az esetleges „hiba”, vagy az izgalom által generált fáradságból adódó rossz érzés. Esetleg munkafolyamatban történt vita, vagy hasonló. Volt egy-két furcsa válasz is, de az kamasz fiataloktól nem meglepő..

8. Szívesen veszel újra részt ilyen, vagy hasonló versenyen?
Egyértelmű válaszok vannak, hogy igen.

9. Mit üzennél a többi diáktársaknak a versenyre való felkészülés és részvétel kapcsán?
Szinte mindenki bíztatja társait, hogy ne féljenek, merjenek megmérettetni, vállalják a kihívást, érezzék át a sikert és ne féljenek a munkától. Bízzanak magukban és tegyenek meg mindent. Egy kicsit mindenki a saját tapasztalataiból kiindulva „tanácsokat” adott a többieknek.
Valójában a válaszok itt is a személyes tapasztalatok fontosságáról árulkodnak.

10. Mit gondolsz még?
Erre a kérdésre nagyon kevesen válaszoltak. Akik viszont igen, azok szinte kis önvallomást tettek az egész versenyzéssel kapcsolatban. Olyan gondolatokat írtak le, melyek valószínű érzelmi töltetű, és az írás pillanatában fontos volt számukra kimondani.

Opcionális volt a név feltüntetése, mégis négy lány vállalta a véleményét és a kérdőívet aláírta.
Ennek különösen örülünk! 
                          

Köszönetet szeretnénk mondani a Győri Tankerületi Központ vezetőjének és munkatársainak, hogy támogatták a versenyen való részvételünket és hozzájárultak sikereink eléréséhez!

Bízunk benne, hogy a jövőben is ilyen nagyszerű eredményes munkát tudunk végezni és az iskolánkban tanuló gyerekeknek magas színvonalú  való felkészítést tudunk biztosítani a táncművészi pályára.

                                                                                                Győr, 2023. 03. 27.
                    Eva Hotová
tánctagozat munkaközösség vezetője                                        

                                

Joomla templates by a4joomla